tirsdag den 10. juli 2007

Remisen, 11. juli 2007

Feres Lourenco
Michi Suwa

Alice Nakagawa Matuck




Det var i går morges, da jeg lige ville hente dagens gratisaviser på stationen, blot et par minutters cykelkørsel fra Højskolen, hvor workshoppens deltagere er indkvarteret. De fleste er ved at være på plads; men der mangler nogle enkelte og dén person, der stod udenfor stationen var med garanti ikke borger i Brande. For det første var han umiskendeligt orientalsk og for det andet var han tydeligtvis meget forvirret. Nu vidste jeg jo, at vi manglede et par kinesere, så jeg henvendte mig til den unge mand og spurgte om jeg kunne hjælpe ham.

På et minimalistisk engelsk fik han mig forklaret at han skulle på Remisen. Jeg prøvede at forklare, at han indledningsvis skulle på højskolen og indkvarteres; men han insisterede på Remisen. Heldigvis var KulturRemisens administrator på plads på sit kontor og kunne tage over.

Inde på selve workshoppen begynder tingene for alvor at fungere. De sidst ankomne kunstnere er allerede begyndt at opspænde lærreder og forberede sig. Andre – herunder jeg selv – er begyndt at arbejde på værkerne.

Jeg prøver at komme ind i et flow, hvor jeg kommer i gang så tidligt som muligt om morgenen. Indtil videre er det ikke helt lykkedes; men det kommer. Der er frokost på højskolen mellem 12:30 og 13:30, så på dét tidspunkt er jeg, sammen med de øvrige, til middag. Efterfølgende cykler jeg så tilbage til Remisen og arbejder lidt. I går var der repræsentanter fra pressen, som skulle ”underholdes”. Efterfølgende sniger jeg mig hen på højskolen og laver lidt arbejde på computeren, som f.eks. at skrive denne blog, samtidigt med at jeg følger dagens etape i Tour de France.