torsdag den 26. juli 2007

Remisen, 26. juli 2007





Det var lige før, det var en tand for forudsigeligt, at der ville komme en skandale, som ville få de øvrige af slagsen til at fremstå som mindre bagateller i Tour de France anno 2007. Med Michael Rasmussens suspension på Rabobank-holdet og efterfølgende exit fra løbet, er cykelsporten nu ved at aflive sig selv som en sportsgren, man kan tage alvorligt. Rasmussens gule trøje og sandsynlige sejr i løbet gav det ellers en dimension, som var højst tiltrængt; men nu er han ude og for andet år i træk er Tour’en blevet et anliggende med afsæt i skandaler på stribe.

På søndag slutter dette mærkværdige sportsarrangement – og på lørdag er der fernisering på udstillingen, som er et direkte resultat af de tre ugers arbejde i det gamle lokomotivværksted i Brande. 19 kunstnere udstiller deres værker, dels i Galleri Spor 1 og dels i RemisenBrande. Værkerne er udtaget og vil blive ophængt, således at de kan vises for publikum det næste par måneder.

Omkring weekenden vil de mange kunstnere rejse hjem til deres respektive miljøer. Hjem til hverdagen i Japan, Brasilien, Polen, Litauen, Tyskland, Kina, Island og – Danmark. Selv regner jeg med at checke ud fra Brande Højskole lørdag, umiddelbart efter ferniseringen. Jeg overdrager hermed mit værelse på højskolen, som har været mit hjem de sidste tre uger, til nogle nye højskoleelever.

Jeg efterlader de to store malerier hernede i Brande. Jeg har aldrig haft et specielt sentimentalt forhold til mine færdige værker. Derfor er det heller ikke svært at ”slippe” dem. Jeg har dog tre mindre malerier samt et større antal akvareller med herfra.