lørdag den 27. oktober 2007

Kunst i Horsens





Lørdag den 27. oktober åbnede såvel Galleri Progres som Horsens Kunstmuseum nye udstillinger. Bent Riis viser i en utraditionel ophængning 33 fotocollager på Galleri Progres. Riis er bedst kendt som rendyrket fotograf; men har nu kastet sig over et lidt mere sammensat medie. Mixed Media, om man vil?
Kunstmuseet åbnede en udstilling med nye malerier og tegninger af Lars Nørgaard. Såvel udstilling som den nye biografi om kunstneren af Lisbeth Bonde har titlen ’Dårlige nerver’. Jeg fik biografien af museets informationsmedarbejder til åbningen. Den rummer hovedsageligt gengivelser af kunstnerens koloristiske malerier og underfundige tegninger. Disse inderstøttes af en tekst samt et interview, som forfatteren har lavet med kunstneren. Her siger han bl.a.: ”Jeg har meget svært ved at håntere tiden: At årene går, er ganske enkelt forfærdeligt. Jeg tegner ofte ure og betragter livet som ét langt målebånd. Jeg henter en saks og klipper et lille stykke af til nytår. Det er selvpineri; men en nødvendighed for mig. Tidsaspektet ligger også i maleprocessen”. Er dét noget, man kender?