torsdag den 14. februar 2008

Bogstaver overalt



Mens skiftevis Super Furry Animals og den fremragende norske pianist Leif Ove Andsnes fylder værksted og kontor med vidt forskellige musikalske udtryk, kommer der stadigt mere farve på et 135x195 cm’s. stort maleri på ét af staffelierne. Jeg prøver ihærdigt at få elementerne til indbyrdes at komplimentere hinanden. Temaet er bogstaver, som i sammenhæng naturligvis danner et ord – hvilket er ikke så væsentligt – og i hele processen handler det om at skabe balance mellem de meget tydelige tegn og de mere subtile.

Bogstaverne – ordene – har i en periode dannet motiv på et større antal pennetegninger, som jeg har lavet på det seneste. Udgangspunktet var i første omgang nogle hurtige skitser og et par akvareller/gouacher, jeg lavede sidst på året 2007. Jeg blev imidlertid, efter et besøg hos min gode ven Anne Sandberg i Albertslund, inspireret til efter mere end tyve år at tage tuschtegningen op igen i hovedsagen med pen og penneskaft. Det sidste har sin egen pudsige betydning. Hvordan kan man læse i en blog tidligere fra 2008. Den hedder såmænd... "Penneskaft".