mandag den 25. februar 2008

Overskud i kaosbanken


Andreas Golder udstiller i det netop udvidede Arken umiddelbart bag ved Ishøj Strand. På dén dag, vi besøgte udstillingen blæste det og før vi spiste vores medbragte frokost i bilen, skulle jeg lige tisse – og det var heller ikke noget problem, at gøre op ad en busk oven for klitterne. Man skulle blot lige huske vindretningen.

Andreas Golder-udstillingen foregår heldigvis indendørs i et højst kontrastrigt samspil med en omfattende udstilling af Skagensmalernes mange værker. Andreas Golder er født i dét, der dengang hed Svjetunionen i 1979. Her blev grundlaget for en meget pudsig kunstnerkarriere lagt. Han lærte at male ud fra Sovjet-systemets principper. Det skulle ligne og helst bruges i den socialistiske propagandas tjeneste.

At Golder er en blændende teknisk maler bekræfter udstillingen ’It has my name on it’ i glimt; men at han samtidigt er en kunstner, der behersker både kaos og komposition viser udstillingen med eftertryk.

Motivisk bevæger Golder sig i et spændingsfelt mellem figuration og abstraktion. Let genkendelige elementer optræder på de – for det meste – store lærreder i kombination med tilsyneladende henkastet placerede klatter og nonfigurative indslag. Andreas Golder har fuldt styr på symbolikken i sin voldsomme ekspressionisme.

Skulle man få lyst til at aflægge det nye Arken et besøg og samtidigt opleve Andreas Golders kaotiske malerunivers er der god tid. Udstillingen varer frem til 18. maj. Så kan man jo lige gå ind i nabosalen og se Skagensmalerne. Vi undlod andet end lige at gå hurtigt gennem dén sal. Der var ikke til at sparke sig frem for mennesker. Krøyer, Ancher og co. er tilsyneladende uopslidelige udstillingsemner? Jeg siger hip-hip hurra for Andreas Golder.