lørdag den 13. september 2008

Mere Kirkeby. Nu arkivet.



Jeg fik nogle associationer til en udstilling, jeg så for en del år siden på Barbican Center i London med efterladenskaber fra Francis Bacon’s atelier, da jeg havde mulighed for at bese udstillingen ’Per Kirkeby Arkivet’ på kunstmuseet ARoS i Århus. Man kan jo for den sags skyld spørge sig selv om, hvad meningen med at lave en sådan udstilling er. Naturligvis fyldte Kirkeby for nyligt 70 – og den runde fødselsdag er blevet beskrevet ganske massivt – ikke blot i diverse medier; men også på bloggen her – dét kunne man muligvis anskue som grund nok? Men det forholder sig jo sådan med Kirkeby, at alt skal vises og alt skal ud. Og så længe der er interesse for fænomenet, er det vel i bund og grund OK?

Jeg sidder blot med lidt af en følelse, der går på, at hvor den store udstilling på Louisiana er et overflødighedshorn af monumental og imponerende kunst, har denne udstilling måske mere har karakter af en mængde af overflødigheder. Hvorom alting er, så har det krævet et stort arbejde at få Kirkebys arkiv nummereret og katalogiseret.

Alligevel er der enheder af en vis betydning; men også noget, som jeg ikke finder interessant. Som f.eks. udklip fra gamle ugeblade og lignende ting, som nogle måske kunne finde en kulturhistorisk værdi i? Blot i andre sammenhænge. Jeg har sammenklippet en lille film om udstillingen. Se den HER>