mandag den 6. oktober 2008

Her styrer tålmodigheden





Skovvilla på KunstCentret Silkeborg Bad danner for tiden ramme om billedkunstneren Lis Nogels værker. Devisen synes at være fordybelse i tegningens muligheder, undersøgelse af bronzens potentialer samt en stadig forskning i maleriets udtryk.

Tegningerne
Når man umiddelbart iagttager Lis Nogels store tegninger på Silkeborg Bad, får man øjeblikkeligt lyst til at stille spørgsmål ved illusionen som billedkunstnerisk påskud. Nogel har med et teknisk overskud forsynet sine store ark med motiver, der ikke alt for nemt lader sig fortolke. Der er dog indlysende tale om fysiske former, som er afbilledet ganske minutiøst.

Livet opstår dog klart i kraft af nogle langt mere overordnede streger, der integrerer sig i det overordnede motiv uden tilsyneladende at være i direkte dialog med dette. Disse overvejende horisontale forløb er ifølge kunstneren inspireret af et besøg i Amerikas natur, som hun betegner som et ”John Wayne-landskab”.

Bronzen og overfladen
Illusion er der i høj grad tale om i forbindelse med et relief i bronze, som er placeret på gulvet i Skovvillaen. Her skaber de stiftende lysforhold et levende værk, som er under permanent forandring i kraft af overfladens bølgepaplignende karakter. Afvigende indbyrdes overflader i værket afstedkommer højst overraskende toner i en overfladede, der ret beset burde fremstå som monokrom.

Oliemaleriet og legen med lys og skygge.
Monokromien er samtidigt et tema i Lis Nogels oliemalerier, der har pastose sammenligneligheder med det før omtalte relief, selv om det grafiske spiller en langt mere overordnet rolle. Motiverne ses antydet bag oliefarven, der ofte er påført med en form for tandspartel.

En installation udført i legetøj afgiver, i kraft af skyggevirkningerne, nogle højst forbløffende tegn på den hvide væg via et sindrigt system af spejlglas og spotlights. Også her bliver man imponeret over med hvilken tålmodighed kunstneren må arbejde. Her gælder på samme måde reglen om, ”at ting tager tid”.

Lis Nogel (født 1945) er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi v. Gottfred Eickhoff og Dan Steerup Hansen. Hun har været medlem af Den Frie Udstilling siden 1980. Lis Noget er bosat og arbejder i København.