lørdag den 1. november 2008

Macwerk

Udstillingsstedet hedder ”Machwerket” og er beliggende i Vestergade i Århus. Jeg bsøgte stedet for en tre ugers tid siden – og blev, efter jeg havde lukket mig ind af hoveddøren i galleriets officielle åbningstid, mødt med en lugt af maling, derefter af en kvinde, der lettere forbavset bekendtgjorde over for mig, at stedet altså var lukket; men når jeg nu havde formastet mig indenfor da var velkommen til at se udstillingen, som for øvrigt på dét tidspunkt var med værker af billedkunstneren Claus Einer.

Tidligere på ugen foreslog min lokalredaktør for ét af de medier, jeg skriver for, at jeg besøgte stedet med henblik på at introducere Machwerket for læserne. Jeg forsøgte mig naturligvis – endnu en gang – i åbningstiden, men fandt denne gang blot udstillingsstedet mørklagt og aflåst.

Machwerket er et udstillingssted for samtidskunst og denne mangel på professionalisme og distance til offentligheden, bekræfter vel blot, at denne scene er rejst for et sammenspist segment af yngre kunstnere?