søndag den 22. marts 2009

Det er ikke så nemt....


Jeg har nu foretaget to grafikdemonstrationer på Silkeborg Kunstmuseum – og underligt nok har de tryk, jeg foretog, set mere eller mindre mærkværdige ud. Eksempelvis akvatinteætsningerne fremstod underligt grålige, hvilket jeg antog skyldtes, at jeg ikke havde været tilstrækkeligt omhyggelig i forbindelse med ætsning af pladerne. Da jeg så havde lavet et tryk på museet ved hjælp af Jane Muus’ gamle trykpresse – og med samme nedslående resultat, tog jeg pladerne med hjem og trykte dem på mit eget værksted på skomagervalsen fra 1896 og med Lorelleux-trykfarve, og jeg skal da godt nok love for, at der skete noget. Nu står den sorte fuldstændigt dybt og strgerne levende og tydelige, som de skal og bør.

Nu tror jeg at den Charbonnel-trykfarve, jeg investerede i, da jeg skulle i gang med at lave de omtalte demo’er, bærer en del af skylden for det utilfredsstillende resultat. Problemet bliver så blot nu, at skaffe en trykfarve, som har de samme egenskaber som Lorelleux, som tilsyneladende ikke længere kan fås i almindelig handel? I mellemtiden vil jeg glæde mig over de vellykkede akvatinter i serien ’Jorns Stemme’. Billeder fra den første demo på Silkeborg Kunstmuseum 8. marts kan ses HER>