torsdag den 14. maj 2009

Larsen på landevejen


Som en anden Hammershøi med speederen i bund, skildrer Steen Larsen i sit maleri blandt andet livet på landevejen.

Vi ser alle mareridtsscenariet for os med jævne mellemrum. Man befinder sig i det rette spor. Det går fremad, for vi er på motorvejen – og i skumringen oplever man de røde baglygter i en lang række, når landskabet tillader et view af en sådan karakter. Med ét registreres et sæt hvide lygter ude i overhalingsbanen. Bilradioen havde ganske klart afbrudt alle programmer og advaret om en spøgelsesbilist på strækningen; men i radioens monotone rytmeorgie var beskeden blevet overhørt.

Kunstner med kørekort
Maleren Steen Larsen er en kunstner med kørekort – og dermed er fundamentet for hans motivverden solidt sat. Han beskriver en verden, som løsriver sig fra samfundet i øvrigt – og som ellers er med til at binde dette sammen rent logistisk. Motorvejen har, udover færdselsloven – når denne ellers bliver respekteret, sine helt egne regler, og de fleste kender dem.

For Steen Larsen er dette rationelle kosmos, hvor det handler om at komme fra punkt ét til punkt to i en vis fart selve temaet – udgangspunktet – for at male billeder. Som i en roadmovie fungerer hans dunkle eller soloplyste kompositioner på væggene med en næsten insisterende power.

Automobilet er grundtemaet, hvad enten der er tale om en brølende tankvogn med en chauffør bag rattet iklædt træsko uden hælkapper, en praktisk skovmandsskjorte og en kasket, der reklamerer for et benzinselskab eller den lille familie i deres udtjente POLO med defekt udstødning og bagagerummet pakket til bristepunktet. Destinationen er stranden, hvor man kan parkere køretøjet og lade den salte luft tære de sidste rester af metal ud af karosseriet.

I højt gear
I et blåt univers ses pludseligt en paraglider og en figur under vandet med svømmefødder og – sandsynligvis – snorkel. Den lille familie er nået frem og det var ikke tilfældigt at POLO’en var spækket med grej. I en anden komposition ses en bil omgivet af træer. Rester af Politiets karakteristiske rød-hvide plastikbånd ses bundet omkring et træ, og man bliver omgående nysgerrig. Har bilens ejer været udsat for en forbrydelse eller har vedkommende gjort en ende på et alt for kompliceret liv ved hjælp af en slange fra udstødningen ind i kabinen gennem en smal sprække i det ellers oprullede vindue? Træernes blade rasler let i den vind, som svaret blæser i.

Sådan er det ofte i Steen Larsens malerier. Man kan opleve en underspillet dramatik eller blot turen syd- eller nordover i en let blålig tåge. Det hammershøiske fornægter sig ikke; men Larsen fortæller i sagens natur en anden historie. Vi befinder os i en forjaget nutid, hvor det høje gear er mere reglen end undtagelsen. Her kendes kun én vej. Det vil naturligvis sige, indtil en ”ghost driver” tvinger os ud i en kort overvejelse om liv eller død.

Disse dystre tanker, der muligvis kunne modsvare Larsens kunst, bliver imidlertid hurtigt forankret i noget langt mere væsentligt. Vi har nået vores frakørsel. Turen er slut – og tanken er næsten tom; men Steen Larsen fortsætter sin tur på kunstens freeway, hvilket udstillingsgæsterne kan nyde godt af på Galleri NB i Viborg, når udstillingen ’Hidden Moments’ åbner 6. juni og varer frem til 4. juli 2009