lørdag den 22. august 2009

Materialets zone


Når man nærmer sig Århus Kunstbygning bliver man lidt i tvivl om, hvad der foregår, når man ser et stort stillads omkranse bygningen på J.M. Mørks Gade. Uvilkårligt spørger man sig selv, om det er endnu en kontemporær kunstevent, der er under forberedelse. Man kan jo aldrig vide? Det viser sig blot, at man forbereder et nyt tag på den smukke bygning. Jeg foreslog eternit; men mit forslag blev vist blot opfattet som et anstrengt forsøg på at være morsom. Sådan var det naturligvis også ment!

Indvendigt i Kunstbygningens underetage åbnede den 21. august udstillingen ’Materiel Zone’ (udtales på dansk – derfor stavemåden) og her tager en håndfuld kunstnere fra den aktuelle kunstscene livtag med maleriet – og her behøver man jo som bekendt i 2009 slet ikke at lave malerier, hvis man vil anskueliggøre denne metode.

Jeg mødte for første gang i mit liv billedkunstneren Torgny Wilcke til åbningen og det var et sympatisk bekendtskab. Jeg stiftede første gang bekendtskab med Wilckes værker under Forårsudstillingen på Charlottenborg i 1992 – dét år, jeg selv deltog – og siden har jeg fulgt kunstneren i hans arbejde i opgøret med maleriet i dets traditionelle forstand. Ikke desto mindre har hans værker i dag stærke bånd tilbage til det rene og klare maleri. Blot er det andre materialer, han gør brug af. I hvert fald i forbindelse med ’Materiel Zone’.

Der følger ikke noget katalog med udstillingen. Dermed heller ikke nogen beskrivelser af de enkelte kunstneres intentioner. Og det er ganske befriende – for en gangs skyld. Til gengæld er der også langt imellem de narrativt fungerende værker – og det er vel også på sin vis legitimt nok?