fredag den 6. november 2009

Hockney's iPhone

Det er i den senere tid gået op for mig at britiske David Hockney er en kunstner, man stadig bør tage dybt alvorligt. Hans poppede pool-paintings fra 60’erne bør være de fleste bekendt, og ligeså det imponerede Grand Canyon-maleri, som nu befinder sig i kunstmuseet Louisianas samling.

Ud over alt dét, har Hockney naturligvis en kæmpe produktion at se tilbage på – og nu har hans kunstneriske arbejde fået endnu en dimension. Han er begyndt at lave grafiske arbejder på sin iPhone! Faktisk havde Hockney (født 1937) ikke haft en bekendts iPhone i hænderne ret længe, inden han selv anskaffede sig én. Hurtigt fandt han ud af, at man kan lave kunst på en sådan tingest – med tommelfingeren.

Disse arbejder bliver så efterfølgende sendt rundt til venner og bekendte, som så på deres egen mobil er i besiddelse af en ægte Hockney. Hermed har kunstneren beskrevet en måde, hvorpå kunstformidlingen i fremtiden kan komme til udtryk.

Jeg søgte lidt på Google for at finde eksempler på Hockney’s iPhone-værker – og det viste sig, at et eksempel kunne findes i den virtuelle verden – på Second Life. Så måtte jeg, for første gang i meget, meget lang tid, logge mig ind på dette besynderlige community. Det kom der dét snapshot ud af, som kan ses herover. Den langhårede herre i forgrunden er min avatar i Second Life.