fredag den 11. december 2009

Thage vs. Sørensen



ARoS har netop offentliggjort udstillingsprogrammet for 2010; men på pressmødet, hvor programmet blev præsenteret, var der langt mere fokus på en udstilling, som skal finde sted i 2011; og årsagen til det store fokus på ’Jorn International’, som der er tale om, var en artikel som Jyllandspostens kunstanmelder Tom Hermansen bragte i avisen samme dag.

Her hedder det, at direktøren for Silkeborg kunstmuseum, Jacob Thage, er stærkt utilfreds med, at netop ARoS afholder en stor udstilling med Asger Jorn så tæt på 2014, som er 100-året for Jorns fødsel, hvilket i sagens natur afstedkommer en udstillingsmæssig satsning af Silkeborg-museet, lige som Statens Museum for Kunst præsenterer Jorn i en større sammenhæng dét år.

Netop Statens Museum for Kunsts direktør Karsten Ohrt deler til dels Thages indignation over ARoS’ enegang. Han udtaler blandt andet: ”Når to museer ligger så tæt på hinanden, og det ene af dem er Jorn-ekspert, bør man, i dette tilfælde Jens Erik Sørensen (direktør for ARoS), ringe og orientere. Det er der både kollegial og faglig reson i, og det ville jeg have gjort”.

Nu er Jens Erik Sørensen som bekendt ikke en mand, der spørger først og handler derefter; men på det omtalte pressemøde virkede han oprigtigt ked af, at sagen har udviklet sig som den har. Ikke desto mindre kaldte han på et tidspunkt, hvor emnet var de to museers indbyrdes Jorn-kompetencer, Jacob Thage for ”den nye dreng i klassen” – og det er da også rigtigt, at Jacob Thage kun har fungeret som direktør for Silkeborg Kunstmuseum i knapt halvandet år; men derfor kan han vel godt besidde en pointe, når han antyder det uacceptable i, at han ikke er blevet informeret om ARoS Jorn-udstilling, der sætter fokus på værker lånt i udlandet fra de sidste tolv år af kunstnerens levetid.

ARoS’ kommunikationschef Bjarne Bækgaard tilføjede under pressemødet, at det ville være helt oplagt, at ARoS gjorde et stort formidlingsmæssigt arbejde under deres Jorn-udstilling i 2011, med henblik på at informere publikum, som man forventer, kommer fra det meste af verden, om at landets væsentligste Jorn-samling er placeret 43 kilometer længere ude mod vest; men om det kan formilde Jacob Thage, er et åbent spørgsmål

Silkeborg Kunstmuseum har lukket for publikum for tiden, da man er i gang med at installere et nyt alarmsystem på museet. Når man igen åbner for publikum 3. marts 2010, vil det være med en helt ny ophængning i den permanente samling. Derudover vil formidlingsdelen blive styrket – blandt andet med et såkaldt Cobra Forum.