tirsdag den 29. juni 2010

The Scream


For 22 år siden så jeg og min kæreste, som er identisk med min nuværende hustru, på Louisiana en fremragende udstilling med Edward Munch. Ved den lejlighed blev jeg naturligvis bjergtaget af den norske kunstner, og siden har jeg gravet en anelse dybere i Munchs livshistorie via nogle biografier, som har været interessant godnatlæsning hen over den forgangne vinter.

Andy Warhol er en helt anden personlighed på kunstscenen og en kobling mellem Munch og Wahol kunne godt fornemmes som en uproportionel af slagsen. Ikke desto mindre har man nu på netop Louisiana skabt en udstilling med de to kunstnere, som begge virkede i det 20. århundrede.

Munch (1863-1944) virkede ganske vist også i århundredet før og de var kun i live samtidigt i 14 år. Man kan næsten sige, at de har haft to vidt forskellige belæg for at køre en kunstnerisk praksis. Munch var dybets maler og grafiker, hvor Warhol var helt afklaret om sin overfladiskhed.

De er begge på to forskellige grundlag blevet kæmpeikoner i kunsthistorien – og nu har Louisiana altså valgt en højst ulige parring af de to. Det kunne være interessant at se på et tidspunkt.