lørdag den 18. december 2010

Brix i Holstebro

Man kan sige, hvad man vil om min gode ven Hardy Brix; men han besidder en vis konsekvens, når det drejer sig om motivvalgene.

Disse er ofte – eller måske rettere altid – forankret i den natur, man finder i langt køligere himmelstrøg end vi er vant til herhjemme – selv om det til forveksling ligner polaragtige tilstande lige for tiden. Ofte arbejder Brix on location i nærheden af de arktiske egne, og jeg tror faktisk, at han både har været på Nord- og Sydpolen. Derfor virker det også indlysende at han til september skal udstille på et så nordligt sted som Ilulissat Kunstmuseum på Grønland.

Men inden da vises udstillingen ’På kanten af landskabet’ på Olivia Holm Møller Museet i Holstebro. Det er en udstilling, jeg selv med garanti kommer til at opleve på selve åbningsdagen. Jeg er nemlig hyret til at foretage åbningstalen.

Udstillingen tager udgangspunkt i Hardy Brix’ malerier og akvareller. Men hvordan man skaber akvareller i minusgrader uden at vandet fryser til is, ved jeg ikke; men det kan jeg måske få et kvalificeret svar på i forbindelse med udstillingen, der åbner den 9. januar 2011 og varer frem til den 3. april.

Dette er blot én af de mange udstillinger, jeg glæder mig til at se til næste år, som ligner et ret stille år for mig selv – i hvert fald med hensyn til udstillingsaktivitet.