fredag den 22. april 2011

Fra det ene til det andet











I Aarhus Kunstbygning finder der hele tre udstillinger sted for tiden. Man kan for det første opleve Michael Islings separate satsning ’Islands of Problems’. Det er et glimrende tiltag, som er foretaget i forlængelse af Kunstbygningens Open Call-tema om øko-balance.

Det er ikke så længe siden, jeg oplevede Kunstbygningen som et kæmpe drivhus, og Isling holder liv i fænomenet, om end på en ret interessant måde – i kraft af, at han rent faktisk inkluderer deciderede kunstværker i sit koncept. I underetagen vises den traditionelle Kunstnernes Påskeudstilling. Den vil jeg lige ruge lidt over og sove på adskillige gange, inden jeg foretager en nærmere beskrivelse. I skrivende stund ser jeg udstillingen som slap og uvedkommende, og det er synd for de få kunstnere, der faktisk har noget at byde ind med. Det er naturligvis endnu mere synd for de kunstnere, der har langt mere at byde på – og som er blevet afvist – end for de deltagende aktører på KP.

Jeg nævner Spring sidst, og det er bestemt ikke fordi Spring udgør Kunstbygningens dårligste tilbud lige nu. Tværtimod! Anja Christensens store tekstilinstallation rummer så meget i sin minimalistiske hvidhed, at man bliver helt opløftet af at opleve den og Michael Duponts mixed media værker har indlysende kvaliteter, som kunne komme endnu mere til udtryk, hvis han gjorde op med et tilsyneladende, for kunstneren, symmetrisk kompositionsprincip.