onsdag den 25. maj 2011

Asger Jorn - en biografi. Nu i ét bind



Hvis man vælger at tage imod et tilbud om at blive skribent på Kunstavisen, skal man ikke gøre det for pengenes skyld. Det er et såkaldt ulønnet job, som jeg udfører con amore, fordi jeg synes det er morsomt og et engagement, som kaster en del interessante oplevelser af sig.

Samtidigt ryger der somme tider fuldstændigt uforudset en appelsin lukt ned i ens turban, som nu, da jeg netop har modtaget en moppedreng af en biografi om Asger Jorn. Den er ganske vist ikke ny; men i høj grad relevant for mig, da jeg ikke i forvejen ejer biografien, som tidligere udkom i to bind.

Forfatteren er tidligere museumsinspektør – og nuværende seniorkonsulent – ved Museum Jorn (tidligere Silkeborg Kunstmuseum) Troels Andersen. Han griber beskrivelsen af Asger Jorns liv og arbejde overordentligt minutiøst an, og jeg glæder mig til at læse bogen, som jeg har lovet Kunstavisens udgiver at lave en anmeldelse på.