lørdag den 20. august 2011

AlfabeTURÈLL

Dan Turéll var vistnok den første digter, der fik mig til at interessere mig for poesi. Turèll døde som bekendt alt for ung i 1993, og siden hans død, er et torv i barndomsforstaden Vangede blevet opkaldt efter ham, og på Dan Turèlls Plads er der netop blevet opstillet en skulptur, som er udarbejdet af billedkunstneren Kenn André Stilling, der var én af ”Onkel Dannys” gode venner.

Stilling har meget naturligt taget udgangspunkt i alfabetet. Man havde ifølge Kjeld Hybel, som har skrevet en længere artikel i Politiken om projektet, planlagt en buste af digteren; men det syntes Kenn André Stilling var en meget dårlig idé. ”Dan ville hade sådan en buste af sig selv”, og alfabet-idéen er bl.a. opstået af nogle ord, som Turèll skrev i 1993: ”Alfabetet er mit bedste legetøj, jeg vil lege med det, lige indtil det bliver for mørkt til, at jeg kan se det”.

Der er i øvrigt delte meninger om monumentet i Vangede; men sådan skal det vel være? Nogle er for, andre er imod. Nogle af reaktionerne på monumentet over Dan Turèll i Vangede ifølge dagbladet Politiken: ”Er det meningen, de skal være rustne?” (dame med candyflosshår og lilla jakke på Dan Turèlls Plads). ”Jeg kan godt lide det. Det er bedre end et hundetoilet” (ejeren af Pizzamed, som er nabo til monumentet). ”Jeg har ikke noget imod den skulptur. Den er flot, det er den sgu da. Flot!” (Janus, stamgæst på Diligencen, værtshus). ”Jeg synes den er rædselsfuld. For det første er den rusten. For det andet bliver der endnu bedre plads til bumserne, der sidder og drikker og råber…” (indehaveren af Diligencen)