søndag den 11. september 2011

Nine-eleven

”Kan du huske, hvor du befandt dig dén dag i september 2001?” Spørgsmålet er ofte stillet, og mon ikke de fleste kan huske, hvor de befandt sig lige præcist den 11. september 2001?

Personligt havde jeg placeret mig i en afslappet position med henblik på at nyde en etape af dét års Vuelta à España på TV2 Zulu, da sportskommentator Jørn Mader fortalte om en ikke nærmere defineret ulykke i New York, hvor et fly var fløjet ind i det ene af tvillingetårnene, der udgjorde World Trade Center.

Jeg skiftede omgående over til moderkanalen TV2 og scenarierne, der efterfølgende udspillede sig live på TV-skærme verden over, tror jeg ikke ret mange glemmer i deres levetid.

Jeg ringede til min kones arbejdsplads og fortalte om det, der på det tidspunkt var blevet gennemskuet som et terrorangreb. Hun fortalte det videre til sine kollegaer, som var overbeviste om, at det hele var et resultat af hendes mands vanvittigt levende fantasi. De troede med andre ord, det var løgn.

Nu vil jeg ikke svælge i begivenheden; men blot konstatere, at det i disse dage er ti år siden, at dét vi senere har lært at kende som ”Nine-eleven”, fandt sted.

Mange kunstnere har med vekslende held prøvet at formidle deres oplevelser af Nine-eleven. I langt de fleste tilfælde har disse forsøg resulteret i mere eller mindre patetiske bud på, hvad der skete denne formiddag i New York.

Billedet herover ’September’ er måske et af de værker, der mest enkelt beskriver begivenheden? Det er under alle omstændigheder udført af den tyske maler Gerhard Richter, og det hænger – af alle steder – til dagligt på Museum of Modern Art i, netop, New York City.