torsdag den 15. marts 2012

Vanskabeligt overload


”I det øjeblik Oursler undergraver illusionen og afslører, at videoskulpturerne kun er kunst, forvandles de jamrende ansigter til rene postulater. Dukkerne og vanskabningerne råber i munden på hinanden for at få min opmærksomhed, men den bristede illusion har forvandlet min medynk til ren irritation.
Denne følelse af irritation får kraft af udstillingens opbygning. De enkelte værker er ikke afskærmet fra hinanden, så lydene flyder sammen og skaber en infernalsk larm. Der er alt for mange larmende værker på alt for lidt plads”


Det er ikke voldsomt mange anmeldelser, der indtil nu er blevet udstillingen Face to Face med videoværker af amerikanske Tony Oursler på ARoS i Aarhus til dels. Jeg har i hvert fald ikke registreret nogle i de større dagblade; men til gengæld har Kasper Lie på KUNSTEN.NU ikke så meget pænt at sige om Oursler’s værker – og måske i særdeleshed iscenesættelsen af samme.

Han skriver blandt andet i sin anmeldelse – foruden det nævnte: ”Måske er mit hjerte lavet af iskoldt stål, men jeg finder skabagtige børn pisseirriterende, hvad enten jeg møder dem på kunstmuseer, foran slikhylderne i Netto eller udstillet som kunstværker”.

Jeg vil gerne medgive, at visse børn faktisk er ret ublufærdige med hensyn til, hvad de siger og med hvilken lydstyrke, de ytrer sig. Man føler en vis trang til sammen med Lie at råbe ”SÅ HOLD DOG KÆFT!”