torsdag den 26. april 2012

Jeg forstod ikke "en Bjælde"

Jeg fattede ikke, at postbudet ikke var i stand til at levere den sidste udgave af Kunstavisen i postkassen; men da jeg afhentede forsendelsen på det lokale posthus, forstod jeg langt bedre sagens rette sammenhæng, da der i kuverten – sammen med avisen – var anbragt en lille bog, som jeg først – via omslagsillustrationen – antog for at være et værk med afsæt i børnekunst.

Qua mit job giver denne form for udtryk mig ofte et lidt tomt blik i øjnene og en del tyngde i skuldrene; men det viste sig at være en bog, der beskriver kunstneren Søren Bjælde, som er udstillingsaktuel på Vejle Kunstmuseum med udstillingen ’Mundus Tintinabuli – Bjældes Verden’, som efterfølgende går på turné med udstillinger på Faaborg Museum, Vendsyssel Kunstmuseum og Kastrupgårdsamlingen.

Netop kunstmuseet i Vejle har der været en del blæst om i den senere tid på grund af nogle administrative justeringer, som har resulteret i afskedigelsen af to inspektører på museet. Netop Søren Bjælde har været meget aktiv i denne diskussion, og han har angiveligt forlangt at få de værker, han er repræsenteret med på museet, tilbage.