onsdag den 4. april 2012

På kunstmuseum med Google


Google Art Project er et projekt, der gør det muligt for kunstinteresserede websurfere at besøge en masse kunstmuseer i hele verden og nærstudere værker fra museernes samlinger. Gengivelserne ligger i høj opløsning, og det hele er opbygget således, at det er muligt at gå tæt på f.eks. malerier og studere penselstrøgene langt mere minutiøst, end det er muligt på almindelige gengivelser på nettet.

På nuværende tidspunkt deltager Statens Museum for Kunst og Ny Carlsberg Glyptotek i projektet med henholdsvis 159 og 48 værker; men mon ikke disse tal bliver højere med tiden, akkurat som flere museer fremover vil bruge denne mulighed som promovering af deres samlinger? Kunst bør som bekendt ses i virkeligheden!

Da jeg log’ede ind på Google Art Project med Internet Explorer, blev jeg bedt om at downloade et værktøj, så jeg kunne åbne for portalen; men da jeg log’ede ind med browseren Google Chrome kom jeg helt problemfrit ind – og måske dette er en konsekvens af, at Explorer har genvundet noget af dét terræn, som man i begyndelsen tabte til Google, da disse lancerede deres angiveligt mere effektive Google Chrome Browser?

Blog'en er illustreret af et værk fra Statens Museum for Kunsts samling: Nicolai Abildgaard: 'Den sørede Filoktet'