mandag den 18. juni 2012

Seks stjerner til dOKUMENTA (13)

”Man går og går og går i Kassel, og der er mange vidunderlige værker, man gerne vil se igen. En munter og magtfuld videoinstallation af William Kentridge. En tilsvarende afdæmpet, smuk og fuld af tristesse og en vigtig kultur/natur-fortælling af Mika Taamila. Enorme tegninger af Julie Mehretu, der herhjemme har udstillet på Louisiana. Et fint forarbejdet bibliotek udskåret i træ af Mark Dion”

Jeg fik et par behagelige flashbacks, da jeg læste Berlingskes flittige kunstanmelder Torben Weirups seks-stjernede anmeldelse af dOCUMENTA (13).

Julie Mehretu’s udstilling på Louisiana husker jeg tydeligt – og den gjorde så stort indtryk, at jeg faktisk KØBTE et udstillingskatalog, og dét er sjældent. Mark Dion oplevede jeg på tæt hold under forberedelserne til og åbningen af en udstilling i Århus Kunstbygning i 2008

Personerne på billedet foroven giver et glimrende indtryk af størrelsen på Julie Mehretu’s tegninger på dOCUMENTA (13) i Kassel, som også i indeværende uge bliver beskrevet grundigt i Weekendavisen af Synne Rifbjerg.