fredag den 3. august 2012

Dürer i Nürnberg


”Kunstlivet i Tyskland er på den anden ende. Der er documenta i år. Alle retter blikke mod Kassel og den nyeste kunst, men ikke i Nürnberg. Her står man i kø for at se på det gamle. Selvportrættets første store udøver, den første landskabsmaler og den kunstner, der for alvor udviklede studiet af den nøgne figur. Den tyske renæssances urfader, intet mindre. Altså Albrecht Dürer (1471-1528). En af verdenskunstens helt store stjerner".

Jeg kan godt blive en anelse misundelig på en skribent som Ole Nørlyng, som er kunstanmelder på Weekendavisen, hvorfra overnnævnte citat stammer. Årsagen skal findes i, at når Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg viser en stor udstilling af ”der frühe Dürer” har Nørlyng en helt avisside til sin rådighed i bestræbelserne på at give læserne et indblik i kunstneren samt det kolossale forskningsarbejde, der er blevet Dürer til dels.

Når man selv skal sidde og tælle anslag i sine egne beskrivelser, kunne man godt ønske sig en tjans som avisanmelder. I hvert fald i et organ, som er langt mere generøs med pladsen end de medier, jeg normalt gebærder mig i.

Anyway: Albrecht Dürer-udstillingen i Nürnberg får jeg ikke set – desværre. Til gengæld er det vel gået op for de fleste, at jeg har været i Kassel?