onsdag den 29. august 2012

Matelli på Aros

”I Matellis figurverden er det det u-perfekte menneske, der sætter dagsordenen. Kunstnerens markante brug af sarkasme og vrangvendte skønhedsidealer punkterer menneskets ophøjede selvforståelse og appellerer til smil på læben. Det forhold kommer tydeligt til udtryk i værker som fx skulpturen Total Torpor, Mad Malaise, 2003 hvor en nøgen, deform og byldebefængt mandsperson overlegent tilsmiler os fra sit podie. Værket emmer af ironi, når Matelli opfordrer os til at kaste et kritisk blik på os selv, vores vaner og kulturelle omgivelser”.

Blandt andet sådan kan man på kunstmuseet Aros’ website læse om udstillingen Tony Matelli – A Human Echo, der for første gang viser en større udstilling med værker af den New York-baserede kunstner Tony Matelli. Jeg glæder mig til at se udstillingen, ved hvilken jeg har indskrevet mig til pressemødet, og samtidigt har jeg en fornemmelse af, at museet fortsætter den række af udstillinger, der viser værker af usædvanlige og bemærkelsesværdige amerikanske kunstnere, hvor en anden Tony – nemlig Oursler – lige har afsluttet sin udstilling på Aros.

Den mest bizarre og mærkværdige fremstilling af det menneskelige individ, stod Los Angeles-kunstneren Paul McCarthy imidlertid for for nogle år siden. Det var voldsomt og vildt weird. Men måske Matelli kan tangere McCarthy?

Skulpturen foroven af Tony Matelli har titlen ’Double Veg Head 2, Fresh’ og det ser ud som om, skulpturen er fremstillet af grøntsager; men jeg mener at vide, at værkets enkelte komponenter er støbt i bronze.