mandag den 6. august 2012

Mere Kentridge

”Nu ærger det mig, at jeg ikke så dette værk igennem ti gange. For blot de halvanden gang, jeg tillod mig at være tilstede, har sat sig i tanken og kroppen. Det var godt gjort. Det er mig ikke muligt at give et referat af filmens fortælling. Det ville sandsynligvis heller ikke være ønsket fra kunstnerens side. Tankerne om tiden og de sorte huller og de skygger, menneskene kaster, kan jeg til hver en tid stadig genkalde i en eller anden form. Det gør mig ydmyg. Jeg tror det er dét, kunstneren ønsker af os”

Som så mange andre har Line Rosenvinge fra Kunsten.nu besøgt dOCUMENTA (13) i Kassel, og reflektionerne herover drejer sig om William Kentridge’s videoinstallation The Refusal of Time, som mange fremhæver i forhold til denne udgave af Documenta. Jeg er glad for, at jeg selv blandt meget andet fik oplevet dette spektakulære værk. Jeg fik oven i købet produceret en film, der viser et uddrag af installationen. Filmen kan findes her på blog'en under Juli 2012.