fredag den 16. november 2012

Fra Brande til Bruun-Rasmussen

Jeg må indrømme, at kunstneren bag dette værk, kinesiske Zhou Jinhua, har forbavset mig et par gange siden jeg første gang mødte ham som forskræmt workshop-deltager udenfor Brande Station i 2007.

Han gik omgående i gang med at male dette maleri på 245 x 105 cm. i Remisen. Jeg blev også overrasket, da kunstneren prissatte værket i forbindelse med den efterfølgende udstilling.

Det blev sat til – så vidt jeg husker? – 68.000 kr. og gu’ hjælpemig om ikke maleriet kommer under hammeren til autionshuset Bruun-Rasmussens næste auktion for moderne kunst d. 4. december i Bredgade i København. Værket er her vurderet til 75-100.000 kr.

Jeg skal blankt erkende, at jeg ikke har fulgt Zhou’s karriere siden workshoppen; men noget er der tilsyneladende sket for den unge kinesiske kunstner.