mandag den 11. marts 2013

Groth-Jensen i Bredgade

Det er ikke så udsædvanligt at Bredgade Kunsthandel i København åbner en ny udstilling.

I princippet er det heller ikke så underligt, at kunstneren, der udstiller i det traditionsbundne galleri hedder J. P. Groth-Jensen, da netop han har været tilknyttet galleriet i en årrække.

Hvad der er usædvanligt er, at i en tid hvor man helst skal være under 40 år for at være interessant i sådanne fora, viser man i Bredgade et retrospektivt blik på en kunstner, der netop er fyldt 94 år.

Jeg har ofte glædet mig over Groth-Jensens landskaber, når jeg har besøgt Bredgade Kunsthandel både på adressen og på kunstmesserne.

Dagligt hygger jeg mig med to fine grafiske arbejder af kunstneren hjemme i stuen på Lyngsøvej i Silkeborg. Groth-Jensen debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1938 og har været medlem af kunstnersammenslutningen Koloristerne siden 1956.