mandag den 29. april 2013

Guirlanden i Kunsthal Aarhus

Kunstnersammenslutningen Guirlanden har – så vidt jeg ved – i hele sin levetid haft afsæt i det aarhusianske kunstmiljø. Man kan vel kalde sammenslutningen en indspist rygklapperloge; men det vil nok virke som en fornærmelse på medlemmerne?

Uanset hvad, har jeg altid haft et lidt underligt forhold til grupperinger, der har en bestemt geografisk lokalitet som omdrejningspunkt – på den anden side, der er da bestemt fine kunstnere i Aarhus, og man kan i hvert fald ikke sige, at Guirlanden er en sammenslutning, hvor det er de samme medlemmer, man ser år efter år med de samme typer værker.

Således har man nytænkt konceptet – og med New G, og en masse nye medlemmer, åbner Guirlanden sin nye udstilling i Kunsthal Aarhus d. 1. maj, hvor der er fernisering, og her præsenterer man ikke færre en seks nye aktører i foretagendet. Jeg tror, måske, jeg tager en tur til Aarhus på dagen, hvor Det Jyske Kunstakademi samtidigt præsenterer årets afgangsudstilling.
 
Et af de nye medlemmer af Guirlanden er Claus Ejner, som udstiller udklip fra sin blog med den spøjse titel ’En reference til det at være en rulle malertape’.
 
Samme Claus Ejner opfører i udstillingsperioden en performance med titlen ’Jeg er et gennemsnitsmenneske’. Det foregår som en del af en artist talk d. 8. maj kl. 19.