lørdag den 1. juni 2013

ARoS-direktør om Sculpture by the Sea

”Den seriøse kunst er kørt frem. Vi fik nogle spark sidste gang, fordi man mente, at kunsten var på et for lavt niveau. Nu præsenterer vi værker, som har dybde, og som kræver at man tænker sig om. Det kan godt være, de ikke trækker på så mange smil, men til gengæld byder de på en større kunstnerisk oplevelse”
 
Citatet er hentet fra Jyllandsposten og er fremsat af ARoS’ direktør Jens Erik Sørensen i forbindelse med skulpturudstillingen Sculpture by the Sea, der finder sted for tiden i området fra Tangkrogen til Ballehage i Aarhus.
 
Meget afhænger naturligvis af øjet, der ser; men jeg finder faktisk, at der er langt mellem de kunstneriske oplevelser på årets udgave af Sculptures by the Sea, som er præget af meget land art og lidt gammeldags og kedsommelige bud på, hvad skulpturmediet består af i 2013.
 
Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har set hele udstillingen; men det får jeg indhentet – og min iagttagelse bunder i dét, jeg har set, og det er hovedparten af værkerne, som signalerer et utroligt lavt bundniveau. Og det er faktisk lidt synd for de kunstnere, der rent faktisk har noget at byde på.
 
Billedet foroven gengiver et af de mere underfundige kunstværker på Sculpture by the Sea er Vibeke Nørgaard Rønsbos flaskepost, som her konkurrerer med kranerne på Aarhus Havn. Man kan i øvrigt se en udstilling med Rønsbo for tiden hos Café Galleriet i Odder