torsdag den 13. juni 2013

Mere begejstring for Sculpture by the Sea

Der er tilsyneladende en tradition om, at kunstanmeldelser ikke kan kommenteres offentligt. Hvis det forholder sig på dén måde, vil jeg hermed bryde traditionen – endnu en gang.

En forholdsvist fremstående kunstkritiker er ganske vist gået ”i kødet” på mig via mails og Facebook-indlæg, da jeg har tilladt mig at forholde mig undrende til vedkommendes anmeldelse af Sculpture by the Sea-begivenheden i Aarhus.

Nu kan man imidlertid læse på Sculpture by the Sea’s Facebook-profil, at Jyllandspostens anmelder placerer sig i køen af begejstrede skribenter. Det hedder angiveligt i anmeldelsen, at ”værkerne inviterer til leg og alvor, og de virker som kraftig katalysator til fantasien og eftertanken hos både børn og voksne”.

At udstillingen, ifølge Jyllandspostens anmelder, samtidigt rummer stor kunstnerisk værdi, må man kunne aflæse i, at vedkommende giver fem stjerner (ud af seks mulige!)

Jeg skal ikke kunne sige, hvad det er, der får en del anmeldere/kritikere til at bøje sig i støvet over en udstilling, der rummer et større antal amatørarbejder af diverse inden- og udenlandske kunstnere? Veltalende kuratorer og spin burde vel ikke i sig selv gøre begivenheden til en genistreg i strandsandet?