lørdag den 29. juni 2013

Norge kontra Danmark

”Jeg har sagt til de ansatte, at jeg har brug for hjælp til forstå dét danske, min mor ikke lærte mig”
 
Udtalelsen blev fremsat af den kommende direktør for ARoS, Erlend Høyersten, på TV2 Østjylland efter, at det blev offentliggjort at han overtager direktørstillingen på museet ved årsskiftet. En stilling han i sagens natur besidder en vis ydmyghed over for – og i forbindelse med interviewet sagde han samtidigt, at han i det første halve år vil ”suge til sig som en svamp”.
 
Den afgående direktør Jens Erik Sørensen erklærer sig begejstret over valget af den 40-årige nordmand, og glæder sig til at overdrage nøglerne til chefkontoret til ham.
 
Citatet i overskriften refererer i øvrigt til, at Høyerstens mor er dansk, så måske netop derfor vil springet mellem de nationale kulturer Danmark kontra Norge ikke være så stort? 
 
Jeg glæder mig i hvert fald til at opleve museets udvikling under den nye direktør, som er ansat i en periode på fem år, som kan forlænges med tre.