torsdag den 21. november 2013

Tal R med fuldt tryk på








Jeg har netop været til pressemøde på udstillingen ’The Virgin’ der viser den danske billedkunstner Tal R (født 1967) i fuld udfoldelse på kunstmuseet ARoS i Aarhus. Og når jeg skriver ”med fuldt tryk på” i overskriften skal det tages i dén grad bogstaveligt.

Sjældent har jeg oplevet et bombardement, som det man har iscenesat på museet i forbindelse med denne udstilling. Man kunne måske godt antyde, at netop iscenesættelsen giver de enkelte værker en styrke, som er svært at vurdere, om de reelt besidder; men det er faktisk fuldstændigt ligegyldigt, da man bliver godt underholdt i rummet på ARoS’ Niveau 1.

Underholdt blev de fremmødte pressefolk på pressemødet også, da Tal R beskrev sin udstilling meget engageret.

Kunstneren er en blændende formidler – og jeg fik da også lige vekslet et par ord med ham om en opdagelse, jeg gjorde for et par år siden – nemlig at han og jeg samtidigt udstillede på Charlottenborgs Forårsudstilling for omkring 20 år siden.

”Verden er lille!” sagde kunstneren, inden jeg forlod ARoS efter at jeg havde studeret udstillingen grundigt med henblik på en længere beskrivelse, som er beregnet på et dansk kunsttidsskrift.