søndag den 18. maj 2014

Jørgensen vs. Rosenvinge

"Under alle omstændigheder, må man undre sig. Hvad er der galt i, at Trine Panum kalder sig kunstner? Generer hun nogen ved at gøre det? Og hvad er Line Rosenvinges løsning på problemet? Et statsligt sanktioneret svendebrev? Udelukke alle andre end medlemmer af BKF (Billedkunstnernes Forbund) i at kalde sig kunstnere med bødestraf som konsekvens?"

Dette er blot et lille uddrag af redaktør Tom Jørgensens leder i det nyeste nummer af Kunstavisen, og man kan vel roligt sige, at Jørgensen stiller mange spørgsmål i afsnittet. 

Udgangspunktet er et indlæg, som Line Rosenvinge har haft på portalen kunsten.nu, hvor samme indlæg i skrivende stund har afstedkommet 123 kommentarer af skiftende kvalitet. 

Rosenvinge har foretaget et punktnedslag i relation til problematikken vedr. kendte personers pludseligt opståede behov for at udtrykke sig billedkunstnerisk. Aktuelt er det, som det fremgår af citatet, TV-personen Trine Panum, der "er sprunget ud" som maler. 

Jørgensen anfægter, at Rosenvinge antyder, at Panum overhovedet ikke kan kalde sig kunstner, hvori han naturligvis besidder en pointe, da ALLE kan kalde sig kunstnere. Samtidigt går redaktøren ind i diskussionen med påstanden om, at Rosenvinge burde snakke om god contra dårlig kunst i tilfældet Panum. Altså foretage en gedigen anmeldelse af celebritien's kunstværker. 

Det er blot ikke dét, som er Line Rosenvinges motiv. Hun bruger Panum som model i en problematik, der ikke blot forholder sig til kendisernes kunstneriske frembringelser; men til et gigantisk segment af glade amatører, der hygger sig med farveladen i en lind syndflod. 

Men Panum er berømt, og kan følgende tillade sig at sætte prisskilte på værkerne, der langt fra modvarer plamagemaleriernes sande kvalitet. 

I øvrigt skulle Trine Panum angiveligt optræde i Tom Jørgensen bogserie '101 Kunstner' (som jeg faktisk selv har leveret tekster til); men dét gør vel ikke Jørgensen inhabil i sin kritik af Rosenvinge og hendes analyser? Eller hvad...? 

I øvrigt tror jeg, at  Tom Jørgensen tilføjer Billedkunstnernes Forbund større betydning, end forbundet ret beset besidder?