fredag den 6. juni 2014

Tistrup for 25 år siden

Jubilæer og runde tal samt fødselsdage er normalt ikke noget, jeg går specielt meget op i. Ikke desto mindre har jeg ved at foretage lidt kvalificeret hovedregning registreret, at det i år er 25 år siden, jeg debuterede på den censurerede udstilling i Tistrup. 

Udstillingen har navn efter årstiden, Kunstnernes Sommerudstilling, og jeg deltog i 1989 med ét maleri - og ikke med grafiske arbejder som en person på husstanden ellers erindrer. 

Jeg debuterede først som grafiker på Kunstnernes Efterårsudstilling et par år senere - og faktisk efter, at jeg havde udstillet malerier endnu en gang på KS. Så gik det hak i hak med Forårsudstillingen på Charlottenborg og efterfølgende på Kunstnernes Påskeudstilling i dét, der dengang hed Århus Kunstbygning. 

Siden er der sket meget... Århus Kunstbygning har skiftet navn til Kunsthal Aarhus, og i Tistrup er der også sket en væsentlig udvikling, da KS i dag finder sted i Janus Bygningen, hvor den, dengang jeg udstillede, fandt sted i en ikke specielt charmerende idrætshal. 

Jeg overvejer at deltage i åbningen af KS d. 14. juni, da jeg faktisk ikke har været i Tistrup, siden jeg udstillede der i sin tid.

Illustrationen er en gengivelse af debutbilledet fra 1989: 'Offergave til Guderne må vide hvem', 110 x 100 cm. Maleriet er usædvanligt ved at være malet med akryl på lærred. Det er meget få malerier, jeg har malet med akryl; men alle i perioden omkring sidst i 80'erne.