mandag den 22. december 2014

Et tilbageblik på 2014



Når man står foran afslutningen på et år, er det fristende at se tilbage på dét år, der er gået - og især på det billedkunstneriske område har der være oplevelser, der har været værd at huske. 

Jeg nævner i flæng Svend Wiig Hansen på tre museer i Jylland, Wes Lang på ARoS, Nolde på Louisiana samt Michael Kvium på ARoS

Det er tillige væsentligt at nævne Asger Jorn og fejringen af hans 100 års fødselsdag - en begivenhed, der er blevet fejret så massivt, at jeg ihvertfald har nået et kvalmepunkt, når det drejer sig om den store kunstner. Jeg tror, at Jorns eftermæle vil have gavn af lidt stilhed det kommende par år. 

Når jeg taler om udstillinger, er der især to, der skiller sig ud i det store kunstsceneri, man har kunnet opleve i 2014. Den ene er Philip Guston-udstillingen (det lille billede) på Louisiana, som egentligt blot var en sidegevinst i forhold til Emil Nolde-udstillingen på samme tid og samme sted sidste sommer. 

Den anden er udstillingen 'Something StrangeThis Way' med kunstnerparret Janet Cardiff og George Bures Miller på kunstmuseet ARoS i Aarhus

Jeg/vi besøgte også Berlin i 2014, og her besøgte vi for første gang Neue Nationalgalerie (det øverste billede), som gav et glimrende indblik i europæisk (primært tysk) billedkunst i et historisk perspektiv. 

Overvældende var mit første besøg på Käthe Kollwitz Museet - også i Berlin. Museet er beliggende på en stilfærdig sidegade til den hektiske Kurfürstendamm i det vestlige Berlin. Alene beliggenheden er magi, som forstærkes, når man kommer indenfor i det fine museum. 

Sommeren bød også på det første besøg på J.F. Willumsens Museum (billede nummer to) i Frederikssund på Sjælland. Også et fint museum. 

Jeg har set mange kunstudstillinger i 2014, og jeg ser frem til at se lige så mange i det kommende år.