tirsdag den 6. januar 2015

Så er den gal igen - på Charlottenborg!

"Jeg ved godt, at det ikke er et let job, jeg har fået, og jeg ved godt, at det er øretævernes holdeplads, men jeg har aldrig helt kunnet forstå, hvorfor det ikke kunne fungere? Så kan det godt være, at Politiken står og banker på min dør om to år og synes, jeg laver nogle tarvelige konceptuelle udstillinger - højst sandsynligt. Men jeg har virkelig lyst til at forsøge". 

Udtalelsen blev fremsat i et interview på Kunsten.nu for mindre end to år siden af den da nytiltrådte leder af Kunsthal Charlottenborg i København, Jacob Fabricius. 

Måske har han i dag lettere ved at se det komplicerede i at styre en kunsthal, som er nært forbundet med Det Kgl. Kunstakademi? 

Årsagen til at Fabricius nu har opsagt sin stilling som direktør for Kunsthal Charlottenborg er ifølge Kunsten.nu uenighed med Kunstakademiets nye rektor Sanne Kofod Olsen om kunsthallens økonomi og virke. 

Sådan skulle det angiveligt være formuleret i en pressemeddelelse, som Charlottenborg har udsendt. 

Sanne Kofod Olsen, som har det overordnede økonomiske ansvar for Charlottenborg, udtaler i forbindelse med Fabricius' opsigelse: "Man kan ikke andet end beklage, at Jacob Fabricius forlader Kunsthal Charlottenborg. Han er en dygtig kurator med et stort internationalt netværk, hvilket er blevet demonstreret i udstillingsprogrammet i den tid, han har været her. Men nu vi se fremad og finde en økonomisk bæredygtig model for Kunsthal Charlottenborg, sådan at kunsthallen fastholdes som en væsentlig institution i dansk kunstliv". 

Som konstitueret leder af Kunsthal Charlottenborg udnævnes nuværende kurator Henriette Bretton-Meyer indtil direktørstillingen kan besættes. 

Sanne Kofod Olsen har kun være rektor for Kunstakademiet i omkring et halvt år.