torsdag den 12. februar 2015

Kunsten lever i Viborg

Morten Schelde: 'Red Noise Meditation', 2014 (udsnit)

Aneta Grzeszykowska: 'Negative Proces', 2014, stillbillede fra video

På min vej fra banegården/rutebilstationen i Viborg ned til Viborg Kunsthal gik jeg og funderede over, at Viborg faktisk er en smuk by. 

Årsagen til at jeg havde kunsthallen som mål, var naturligvis, at jeg skulle besøge institutionen med henblik på at skrive en anmeldelse af de aktuelle udstillinger på stedet. 

Det drejer sig om de forholdsvist unge (i forhold til mig i hvert fald) kunstnere Morten Schelde (født 1972) og Aneta Grzeszykowska (født 1974), som på hver deres måde definerer en virkelighed, som man måske ikke forestiller sig den. 

Den "modne" af de to, danske Schelde, benytter sig af klassiske virkemidler som tegning med henblik på at skabe næsten surrelle miljøer, hvor polske Grzeszykowska går anderledes teknologisk til værks. Hendes værker rummer dog også surrealistiske elementer. 

På et tidspunkt kan man læse en mere udførlig beskrivelse af disse udstillinger i et landsdækkende dansk dagblad. 

Jeg besøgte tillige Galleri NB på vejen, og registrerede, at der på Skovgaard Museet for tiden finder en udstilling sted med guldaldermaleren Martinus Rørbye (1803-1848). 

Kunsten lever i Viborg!