lørdag den 30. maj 2015

Fem stjerner til Carstensen i Stiften

Naturisterne på ARoS (pressefoto: ARoS/Anders Sune Berg)

"Blandt udstillingens mere usædvanlige rum er "Pavillon of the Naked", der dels består af en serie malerier af torturscener fra Cambodia, og dels består af nøgne performere, der står som levende skulpturer i rummet. Nøgenhed i kunsten kan nemt ende som en opmærksomhedsgimmick, men Carstensen formår på sober vis, at hæve det ud af klichéen: I det relativt lille rum udfordres vores intimsfære, men i virkeligheden burde vi vel være mere påvirkede af de voldsomme malerier af krænkede kroppe, end af de naturlige legemer foran os"

Christian Salling har i sin anmeldelse i Aarhus Stiftstidende af udstillingen 'Claus Carstensen - What's Left (Is Republican Paint) - Nine Sisters' på ARoS valgt at bruge en del anslag på et indslag i udstillingen, der i begrænsede frekvenser inkluderer en halv snes naturister i udstillingsrummet. 

Jeg har i min egen anmeldelse af udstillingen valgt at springe dette punkt over, da det faktisk i hele udstillingens udstrækning fylder ganske lidt, hvilket Salling faktisk også beklager i sin tekst. 

Jeg har haft nogle heftige diskussioner på et social medie vedr. kunstnerens bagtanke i forhold til at placere et antal nøgne personer i dette forum; men det kom der ikke nogen brugbar konklusion ud af. 

Carstensen selv siger, at der ikke ligger nogen som helst sensationsmekanisme gemt bag denne idé - og det må man naturligvis tro på - og respektere. 

Christian Salling giver i øvrigt udstillingen fem stjerner i Stiften. Her er han og jeg på fuld bølgelængde.