torsdag den 16. juli 2015

Peter Doig's grafik overrasker





De fleste med blot en anelse interesse for billedkunst har for længst registreret, at den skotskfødte maler og grafiker Peter Doig i et stykke tid har været udstillingsaktuel på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk. 

Selv har jeg for ganske nyligt haft mulighed for at se udstillingen, og jeg må sige, at der ikke var meget, der overraskede mig på den anmelderroste udstilling, der viser Doig som både maler og grafiker. 

Malerierne er akkurat så gode, som jeg havde forventet; men ikke mere, og antydede jeg, at der ikke var meget, som overraskede mig på udstillingen, bør jeg korrigere mig selv, da Doig's grafiske arbejder efter min målestok er på et ganske højt plan. 

Doig benytter sig sideløbende med maleriet sig af akvatinteætsningen som kunstnerisk udtryk, og på trods af, at disse arbejder er på et væsentligt mindre omfangsrigt niveau end samme kunstners storladne og ofte koloristisk effektfulde malerier, blev jeg faktisk overrasket over, hvor god en grafiker, han er. 

Udstillingen på Louisiana kan ses frem til d. 16. august.