torsdag den 24. september 2015

En tur i mudder og smat


Det var tydeligt at se på min cykel, da jeg var hjemkommet fra turen til området omkring Thorsø ved Virklund lige syd for Silkeborg, at der har regnet en del i de sidste uger. 

Heldigvis havde jeg sikret mig med terrængående støvler, da jeg ind imellem måtte stå af og trække aluminiumshesten. 

Thorsø var lidt af en udfordring. Man kører ud af en vej, der hedder Vesterlundvej; men alle grundene ned mod søen er bebyggede, og da jeg opdagede et sted, hvor man kunne komme ned til søbredden, fortalte skiltningen mig, at grunden var forbeholdt områdets beboere. 

En anelse skuffet over denne halvfascistoide demonstration af ejendomsret begav jeg mig videre, og endte efterfølgende ved et sommerhusområde, som jeg måtte passere, inden jeg kunne finde et spot, hvor Thorsø kunne betragtes tæt på. 

Jeg fandt ud af, at jeg havde husket mine akvarelfarver; men glemt blokken, så jeg tegnede blot en enkel rødkridttegning, inden jeg begav mig videre. 

Jeg endte i et område, som fremstod fantastisk smukt i det fine vejr, og selvom området var præget af mudder og smat, var det lidt af en åbenbaring at opleve en inddæmmet sø, som hedder Jenskær Sø.