mandag den 14. december 2015

Årets bedste udstillinger i 2015

Det burde vel være helt enkelt for en kunstanmelder at udnævne en udstilling som den bedste, når et år er ved at finde sin afslutning. 

Man kunne vel blot uddrage et antal af de kunstudstillinger, som er blevet beskrevet, og derefter finde dem, der har fået det højeste antal stjerner og efterfølgende vælge den, som retrospektivt har gjort størst indtryk. 

Det er imidlertid ikke helt så enkelt! Jeg har naturligvis set og oplevet udstillinger, som jeg ikke skulle anmelde, og af disse bør jeg nævne en stor udstilling med værker af Peter Doig på kunstmuseet Louisiana (billedet). Det var en udstilling, min anmelderkollega på Jyllands-Posten gav seks stjerner. 

Jeg har selv givet fuldt hus i det forløbne år, og grafikudstillingen med Per Kirkeby på Museum Jorn i Silkeborg var én af dem, jeg måtte give samtlige seks stjerner ud af seks mulige. 

Det samme gav jeg til 'Monet - Lost in Translation' på ARoS i Aarhus og 'Den første kejser' med terracottakrigerne på Moesgaard Museum. 

Jeg har også set glimrende udstillinger under mit besøg i Berlin i begyndelsen af året; men dog ikke nogle, der afgørende kan vælges som indiskutable højdepunkter.