søndag den 28. februar 2016

Grundig monografi om Anders Kirkegaard

Installationsfoto med to store, nye malerier af Anders Kirkegaard på kunstmuseet i Vejle

Forleden dag besøgte jeg VejleMuseerne-Kunstmuseet med henblik på at skrive en anmeldelse af udstillingen 'Klagesange & Lovsange', som er iscenesat i anledning af billedkunstneren Anders Kirkegaards 70 års fødselsdag for nyligt. 

Jeg kom ved besøget i Vejle i besiddelse af museets daglige leder Nina Damsgaards helt nye monografi om kunstneren, og den skildrer meget grundigt og minutiøst Anders Kirkegaards liv og oeurve. 

Blandt meget andet kan man læse om en anmeldelse, som Anne-Mette Thomsen på portalen kunsten.nu skrev om Kirkegaards L.A. Ring-parafraser i forbindelse med en udstilling i Randers for nogle år siden. 

Her var anmelderen ret kritisk i forhold til Kirkegaards ret påtrængende farvefilosofi, og dét fik faktisk kunstneren til at reagere - blandt andet med følgende svada: "For øvrigt så er der da mindst tre af parafraserne som er skide kedelige i farverne, et lille med en hel grå himmel, et ret stort hvor næsten alt er sort, og så min egen favorit, eet af de største med en fuldstændig tåbelig vidunderlig skiden-grå-brun himmel. Dét glæder jeg mig fandeme til at male færdigt, for det er usædvanligt fascinerende, har jeg nu fundet ud af, at forsøge at male et kedeligt maleri med kedelige farver - uden at det bliver kedeligt". 

Dette og MEGET andet kan man læse i det næsten 200 siders store portræt af Anders Kirkegaard.