lørdag den 6. februar 2016

Too Late - heldigvis!




Jeg havde egentlig begivet mig ind på kunstmuseet ARoS i Aarhus for at sikre mig, at Ai Weiwei's indslag på udstillingen 'A New Dynasty - Ctreated in China' stadig befandt sig i udstillingen, og det gjorde det! 

Med andre ord: Ai Weiweis trussel om at lade alle værker fjerne fra udstillinger på dansk jord er ikke endnu blevet ført ud i livet her halvanden uge efter, at han på Twitter og Instagram bekendtgjorde, at dette ville være konsekvensen af Danmarks immigrationspolitik. 

Under min gennemgang af udstillingen kom jeg i tanker om en installation i ARoS' 9 rum, som blev indviet for nylig. 

Det drejer sig om kunstnerparret Elmgreen og Dragsets installation 'Too Late', som udgør et miljø, der skal illustrere et forladt bøssediskotek. 

Dét at festen er forbi, understreger installationens titel og jeg er glad for, at jeg ikke er nødsaget til at befinde mig i et sådant miljø mere, end hvad er nødvendigt for at danne sig et indtryk over tilsvarende omgivelser via denne installation. 

Jeg har sjældent set noget grimmere og mere kitchet end netop det pågældende kunstværk. 

Alt hvad man har kunne samle sammen af overdimensionerede 80'er-højtalere med Piezo-hornenhederdiscokugler og et umanerligt smagløst disc-jockey-miljø er her samlet på ét sted. Alt suppleres med et antal tømte bajer- og sprutflasker og fyldte askebægre. 

Festen er forbi, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om en nyansat rengøringsassistent kunne finde ud af at rydde op i lokalet, der som nævnt er mere sjældent end kønt. 

Man må dog erkende, at Elmgreen og Dragset har givet fuld skrue i deres bestræbelser på at skabe et vulgært bøssemiljø. 

Noget er med andre ord lykkedes!