søndag den 17. april 2016

Udstillinger åbner på stribe

Installationsfoto fra Galerie MøllerWitt med malerier af Asbjørn Havsteen-Mikkelsen (foto: Galerie MøllerWitt)

Besøget hos Galleri V58 i forbindelse med Elin Engelsen var det første siden galleriet flyttede til den nye adresse i Hans Hartvig Seedoffs Stræde midt i Aarhus - for tre år siden. Pinligt??? Ja, måske? (foto: Galleri V58)

Installationsfoto fra udstillingen 'John Kørner // Grafik 1996-2015'

Hjelm fra Pompeji, bronze (pressefoto: Moesgård Museum)

Der er meget at se på i denne tid, og der er bestemt ikke så få nye udstillinger, som skal ses og i flere tilfælde beskrives. 

For nyligt åbnede en helt ny udstilling påGalerie MøllerWitt i Aarhus. Den viser malerier af unge Asbjørn Havsteen-Mikkelsen, der viser malerier og knapt så unge Jesper Rasmussen, som udstiller manipulerede fotos af bygninger. 

Udstillingen med titlen 'New Buildings' kan vel objektivt set beskrives som stramt iscenesat og cool

Charlotte Fogh Gallery har netop åbnet sin 10 års jubilæumsudstilling, som er en gruppeudstilling med nogle af galleriets faste kunstnere. 

Det blev fejret med en velbesøgt fernisering i det fine galleri på Mejlgade i Aarhus. Tillykke med de ti års galleridrift - på trods af alle odds og finanskriser - skal lyde fra redaktøren af denne blog

Samme dag som Charlotte Fogh fejrede ti år i branchen, åbnede en udstilling i et andet Aarhus-galleri. Her havde jeg en aktiv rolle at spille, da jeg åbnede udstillingen 'Zenit' med malerier af den norske, men i Danmark bosiddende, kunstner Elin Engelsen, som jeg første gang stiftede bekendtskab med for otte år siden i forbindelse med udstillingen 'NI FRA NU' i Århus Kunstbygning (i dag Kunsthal Aarhus). 

Jeg har tidligere nævnt John Kørner-udstillingen på Vejle Kunstmuseum, som jeg i mellemtiden har besøgt og beskrevet i en anmeldelse, der dog ikke er udkommet endnu. 

Fremadrettet kan jeg se frem til et besøg på Glasmuseet i Ebeltoft, som sommeren over viser en stor udstilling med fokus på ornamentet i glaskunsten. 

Senere i samme uge besøger jeg Moesgård Museum, der åbner deres store særudstilling 'Gladiator - Colosseums Helte'. Jeg ved, det er en udstilling, man har arbejdet hårdt på at få iscenesat, så den glæder jeg mig til. 

De to sidstnævnte udstillinger skal tillige anmeldes, så der bliver noget at se til.