onsdag den 24. august 2016

Et uheldigt valg af Philipsen-bog

Jeg nævnte i et indlæg her på blog'en for nyligt, at farvegengivelserne og intensiteten i billederne i forbindelse med den af Finn Terman Frederiksens bog om Theodor Philipsen (billedet) var voldsomt fortegnede.

Der er noget, der kan tyde på, at lige præcist dét eksemplar, som jeg tog i stakken af bøger i Randers Kunstmuseums reception, netop var behæftet med disse fortegnelser. 

Jeg skal naturligvis beklage, hvis jeg af den årsag har sat publikationen i et dårligt lys - og det er der noget, der tyder på, har været tilfældet. 

Jeg har fået en mail fra en af museets inspektører, som kan fortælle mig, at man på museet ikke oplever, at min kritik er retfærdig for udgivelsen generelt. 

Det tager jeg naturligvis til efterretning, men finder faktisk det relevant, at jeg i kraft af min reaktion giver museet mulighed for at pille de eksemplarer af bogen ud, som ikke lever op til museets og trykkeriets sædvanlige standard - og den er normalt høj, skulle jeg hilse og sige.