torsdag den 22. september 2016

Samlingsudstilling på ARoS

Værket her består af et antal skilte, som tiggere har brugt over hele verden, og som finske Jani Leinonen har indkøbt og brugt i denne installation, som tidligere blev vist i forbindelse med kunstnerens store særudstilling på ARoS tidligere i år. Nu kan det ses på den aktuelle udstilling (foto: ARoS/Anders Sune Berg)

"Kunst - alle former for kunst - kan være refleksionsrum. Det er kunstens særlige karakter, at de, der skaber den, undertiden er i stand til at anskue verden på en anden måde og dermed åbne vores øjne for andre fortolkninger"

Ordene kunne læses tidligere i september i avisen Berlingske og er blot et uddrag af Torben Weirups anmeldelse af udstillingen 'No Man is an Island - The Satanic Verses', som finder sted på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Udstillingen viser publikum et udsnit af værker fra museets samling - og disse er primært blevet erhvervet inden for de seneste år, på trods af, at man også kan se ældre eksempler på udstillingen. 

Årsagen til min interesse for denne samlingsudstilling er, at jeg er blevet opfordret til at sætte nogle ord på udstillingen i TV-programmet 'Kulturkampen', som er en del af TV2 Østjyllands sendeflade. 

Af samme årsag er jeg naturligvis nødt til at besøge ARoS med henblik på at finde ud af, hvorledes titlerne på to romaner fra to forskellige epoker kan give inspiration til en udstilling. 

Meget mere om alt dette senere, når jeg dels har besøgt ARoS - og dels har givet mine altid objektive iagttagelser i 'Kulturkampen'.