fredag den 21. oktober 2016

På udflugt til Skagen



Skagens Museum! Sig navnet - eller tænk det blot! Omgående får man associationer mod den legendariske kunstnerkoloni, der prægede Skagen for mere end et århundrede siden.

Skagens Museum er vel mest at betragte som et kunstmuseum, og efter en større renovering samt en arkitektonisk kontroversiel (mener adskillige...) tilbygning, står museet nu som et levende symbol på Skagens betydning for kunstnere og kunstinteresserede.

"Ophængt" må man sige, at museets mange værker optræder som i hovedbygningens smukke udstillingsrum. 

Jeg skulle lige vænne mig til den overdådige salonophængning, men efter kort tid fandt jeg faktisk dette sceniske greb hensigtsmæssigt ud fra devisen om, at det er bedre, værkerne optræder fremme frem for i museets magasiner. Om ikke andet giver iscenesættelsen et glimrende billede på samlingens omfang.

Mit formål med besøget var, at se særudstillingen 'Arven fra Anchers', og jeg føler mig overbevist om, at museet fremadrettet til stadighed vil præsentere publikum for relevante særudstillinger med afsæt i skagensmalerne og deres samtid.