lørdag den 12. november 2016

InSide 2016 er åben

Den eneste mandlige kunstner på InSide 2016 er Lars Vestergård Nielsen med maleriet 'Dillifant'.

Jeg har tidligere beskæftiget mig med den censurerede udstilling InSide, som finder sted hvert andet år i Kunstpakhuset i Ikast. 

Hvad der adskiller denne udstilling fra de øvrige af slagsen, der finder sted i Danmark, er, at censureringen her er offentlig, hvilket jeg selv prøvede på egen sjæl og legeme i 2010, da jeg var én af censorerne. 

I år har censorerne skåret ret voldsomt fra blandt de indsendte arbejder, og det er påfaldende, at der er relativt få arbejder af hver kunstner på udstillingen, hvilket  måske afstedkommer et lidt blandet kvalitativt indtryk. 

Jeg har for nyligt tillige nævnt, at blandt de 33 kunstnere på udstillingen er de 32 kvinder, hvilket jeg finder slående. 

Da der imidlertid er tale om anonymitet blandt de vurderede kunstnere, må denne kønsmæssige ubalance have rod i, at der ganske enkelt ikke har været særligt mange kvalificerede mandlige kunstnere blandt indsenderne. 

Til gengæld har man opgivet reglen om den lokale tilknytning til den midtjyske region som en betingelse for at indsende værker til InSide. Dette bør styrke konceptet fremadrettet.