mandag den 7. november 2016

Opklarende tal fra Kunsthal Charlottenborg


For nyligt fik jeg en mail med en pressemeddelelse fra Kunsthal Charlottenborg i København, der kunne fortælle, at kunsthallen indtil nu i 2016 har overgået tallet af besøgende fra året i forvejen. 

Jeg kreerede en lille historie om emnet med afsæt i, at jeg faktisk ikke fandt det tilstrækkeligt grundigt belyst, hvilket tal fra 2015, man havde overgået. 

I forlængelse heraf bør man ikke antyde, at Charlottenborgs kommunikationsansvarlige blot sidder med hænderne i skødet og lader som ingenting. Faktisk rettede vedkommende - efter at have læst baggrunden for min forvirring på blog'en her - henvendelse til mig pr. mail, og kunne her fortælle, at det samlede antal besøgende i 2015 udgjorde 56.000. 

Allerede ved udgangen af oktober er man foreløbigt oppe på 58.000 besøgende, og i sagens natur har man ikke mulighed for at fastsætte et antal for hele 2016; men her har man en kvalificeret forhåbning om, at et stykke på den rigtige side af 60.000 har besøgt kunsthallen - og med de foreliggende tal, burde denne ambition nok kunne opfyldes. 

Mange vil vide, at der har stået en vis blæst om Kunsthal Charlottenborg i de senere år, hvor skiftende kunstneriske ledere har fungeret efter et svingdørsprincip; men nu ser det ud som der er ro om foretagendet med Michael Thouber som direktør. 

I øvrigt finder jeg, at et gennemsnitligt publikumstal i omegnen af 5.000 om måneden er udmærket for en udstillingsinstitution, der i hovedstaden fungerer i et stærkt konkurrenceforankret kunst- og kulturmiljø.

Foto: Kunsthal Charlottenborg